۱۲.۲۸.۱۳۹۴

از لا به لای تاریخ 14



باید گفت که با عقد این امتیاز نامه به انگلیس اجازه داده میشد که بمدت هفتاد سال ایران را بصورت یک مستعمره و خود را صاحب اختیار ایران نماید . مبالغ دریافتی و خرجی که رویتر( دولت انگلیس ) برای بدست آوردن این امتیازات کرده بشرح زیر می باشد بطوریکه اعتمادالسلطنه در کتاب خود توضیح میدهد : ۱) میرزا حسین خان سپهسالار صدراعظم مبلغ پنجاه هزار لیره انگلیسی ۲) میرزا ملکم خان تاسیس کننده فراموشخانه مبلغ بیست هزار لیره ۳) حاجی محس خان معین الملک مبلغ بیست هزار لیره ۴) منیرالدوله مبلغی ۵) اقبال الملک مبلغی ۶) مبلغی نیز بین دست اندکاران دولتی تقسیم شده ۷) حدود مبلغ دویست هزار لیره بصورت تعارفی بخدمت ناصر الدین سلطان تقدیم گردید ۸) و جناب بارون رویتر حدود مبلغ یکصد هزار لیره برای کارهای دیگری که در ایران کلا خرج فرمودند تقسیم کارها ومشاغل در حین گیرو دارها چون میرزا حسین خان سپهسالار خدمات خود را بنحو احسنت انجام داده بود و دیگر بوجود ایشان نیازی نبود بخدمت نامبرد پایان داده شد و شخص دیگری بنام میرزا حسین خان مشیرالدوله صدراعظم گردیدند پس از اینکه صدراعظم جدید تمام کارها را در اختیار گرفت مشاغل حساس و مهم را بین خود و دیگر دوستان فراماسونریش تقسیم فرمودند ، از جمله میرزا هدایت الله که شخصی پرشور وحرارت و پرکار بود بنا به توصیه میرزا ملکم خان از سمت مستوفی ساده به درجه وزیر دفتر مالیه منسوب کردید . جرگه فراماسونرها. عبدالله مستوفی در این باره جنین مینویسد : در همان روزیکه دستخط مبارک دال بر صدارت مشیروالدوله توشیح شد ، معین الممالک به سمت وزارت مالیه تعین کردید و بازپس از چندی قوام الدوله بجای نظام الملک به ریاست محاسبات تعین گردید و در این میان بود که شغل وزارت لشگر نیز بوجود آمد و این شغل در اختیار میرزا هدایت الله قرار گرفت . ولی پس از مدتی در اوائل سال ۱۲۹۰ قوام الدوله به مرض محرقه که مخصوص مردم عادی و فقیر می باشد در گذشت و بجای ایشان میرزا هدایت الله با لقب وزیر دفتر منسوب گردیدند .
گرفتن اولین حقوق از دستگاه های دولتی....
بهرام مشیری که حتی عنوان آقا برایش خیانتی است به آقایان راستگو و درست کردار در چندین برنامه خودش بارها و بارها تکرار کرده که مصدق هیچ حقوقی دریافت ننموده است . لازم می بینم که گوشزد کنم ( تریاکی ها وقتی تریاکشان را ترک میکنند آنرا کنار گذاشته و از آن به بعد از کنار برمیدارند و می کشند )جناب محمد خان مصدق السلطنه نیز حقوقش از کنار می رسیده که اینهم یک نوع دروغ گویی و رذالت و روباه صفتی انگلیسی ایشان بوده است .
بر طبق قوانین آن روزها در صورتیکه یکی از افراد حقوق بگیر دولتی در میگذشت ، روال کار بر این منوال بود که حقوق او را به سه قسمت تقسیم میکردند . دو قسمت آن متعلق به بازماندگان بود و یک قسمت آخر آن در اختیار دولت قرار میگرفت که از آن برای اضافه حقوق و یا حقوق افراد دیگر در دوایر دولتی استفاده می شد.
چون حقوق کسی که در گذشته بود جزو ماترک او بحساب نمی آید، همیشه بر این منوال بود که این دو سوم حقوق یا بدستور سلطان و یا نایب او و شخصی که برگزیده شده از طرف همینها بوده اند بین بازماندگان نزدیک آنها تقسیم میگردیده است .
مصدق در کتاب خاطرات وتالمات مصدق ( نوشته ایرج افشار، صفحه ۳۳ ) در قسمت حقوق ویا اضافه حقوق جدید چنین می نویسد : هیچ حقوق یا اضافه حقوقی داده نمی شد مگر اینکه قبلا محل آن تعین شده باشد و محل حقوق جدید و یا اضافه حقوق ، معمولا ثلث حقوق متوفی بود .
به اینطریق که هر کس فوت مینمود اگر وارثی داشت یک ثلث از حقوقش والا تمام آن در اختیار دولت قرار میگرفت.
میرزا نصرت الدوله ( پدر بزرگ مادری محمد خان ) در زمان حیاتش زحمات زیادی برای تثبیت سلطانی محمد سلطان قاجار یعنی پدر ناصرالدین سلطان کشیده بود از این نظر دستگاه سلاطین قاجار را نسبت بخودش بدهکار میدانست و بهمین خاطر هم حقوق گزافی شامل حالش میشد و برای او سلطان در نظر گرفته بود و بخاطر همین موضوع نزدیکان او از این بابت توانسته بودند از این کلاه باین بزرگی نیز برای خود ترفی ببندند و چون والی و تقسیم کننده اموال و همچنین حقوق او کسی نبود بجز میرزا هدایت الله وزیر دفتر ، نامبرده نیز از این دوسوم حقوق متوفی حقوقی برابر ۱۲۰ تومان آن زمان را برای فرزند خودش یعنی محمد خان تعین کرد. .
این اولین حقوق محمد خان در سن ۶-۷ سالگی ایشان می باشد. (خاطرات و تالمات مصدق . صفحه ۵۰)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر